Reducept / VR bril

Reducept/VR bril bij chronische pijnklachten:

Hoe virtual reality chronische pijn kan bestrijden. Virtual reality als middel tegen chronische pijn. Dat klinkt misschien als science fiction, maar is voor duizenden patiënten eindelijk een oplossing voor hun chronische klachten. Friezen Louis Zantema en Margryt Fennema zijn de bedenkers van de VR-bril tegen chronische pijn. Zantema, psycholoog in het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL), komt in zijn werk regelmatig met mensen in contact die niet te verklaren chronische pijn hebben.

Tussen de oren: Een op de vijf Nederlanders kampt met chronische pijn. Dat zijn in Nederland alleen al drie miljoen mensen. Deze mensen krijgen medicatie voorschreven die niet aanslaat en krijgen soms te horen: “meneer/mevrouw, u moet er maar mee leven dat u altijd pijn zult hebben”. Of erger: “het zit tussen uw oren.” Zantema ontmoette Fennema in het ziekenhuis die daar stage liep voor haar opleiding Healthcare Technology. Samen bedachten ze een technologische oplossing om chronische pijn aan te pakken. In januari 2019 startten ze hun gezamenlijke bedrijfje Reducept en hebben games ontwikkeld die de patiënten via hun VR-bril kunnen spelen. Pijnprikkels: Zantema legt uit hoe het werkt: “via de game willen we mensen de controle teruggeven over hun eigen pijn. Ze kunnen aangeven waar ze pijn hebben, in de rug, buik of in het hoofd bijvoorbeeld. Vervolgens zoomen we precies op die plek in het lichaam in en volgen pijnprikkels die via het zenuwstelsel naar de hersenen gaan. Patiënten kunnen dan de pijnprikkels wegschieten.” Zo’n game duurt ongeveer 25 minuten. Zantema en Fennema zagen dat een goede basis al het verschil kon maken.“Door de game een maand lang vier tot vijf keer per week te spelen, bleek een deel van de mensen al minder of geen pijn meer te ervaren. Andere mensen blijven het spelen om de controle te houden. Om het ook voor de lange termijn aantrekkelijk te houden hebben we levels ingebouwd, zodat mensen verder komen in het verhaal. Bij de game zit ook pijneducatie en -informatie.” Zo klinkt het alsof pijn inderdaad tussen de oren zit. “En dat klopt ook wel”, legt Zantema uit: “want pijn ontstaat in de hersenen. Om precies te zijn in het emotionele deel van de hersenen. Zodra dat deel van de hersenen pijn ervaart, wordt het omgezet in een pijnprikkel. Maar je hersenen kunnen je daarbij ook in de maling nemen. Alleen al een dreiging van pijn kan voor de hersenen een teken zijn om een pijnprikkel te geven. Je voelt die pijn dan dus echt, ook al is die er niet.”

Niet echt: Zantema vergelijkt het met spanning bij een film: “Ergens weet je dat het niet echt is, en toch voel je spanning in je hele lichaam, aangemaakt door je hersenen.” Met de game proberen ze de hersenen ervan te overtuigen dat er helemaal geen pijndreiging is. “Door een VR-bril te gebruiken maken we het zo echt mogelijk waarmee we de hersenen willen trainen anders te reageren.”

Inmiddels werken 100 zorginstellingen - variërend van ziekenhuizen tot fysiotherapie - met de VR-bril om chronische pijn te behandelen. FysioZuid in Almelo is nu één van hen. 80 procent van alle gebruikers reageert positief. Het is geen wondermiddel, maar kan wel een uitkomst bieden. Reducept is volgens ons de ideale aanvulling in de behandeling van langdurige pijn, door voorlichting en pijn management te bevorderen en de vooruitgang van patiënten te monitoren.