G-Fitness

Wat doen we?

Trainen met mensen met een verstandelijke beperking onder begeleiding van een fysiotherapeut. Je traint één uur per week in een groep van maximaal vijf personen. De training bestaat onder andere uit conditietraining en krachttraining en verder worden er vaak oefeningen gedaan om de bil-, buik- en rugspieren te versterken.

Je bent lekker sportief bezig onder begeleiding van een fysiotherapeut. De fysiotherapeuten die de groepen begeleiden staan ingeschreven in het kwaliteitsregister van het NVFVG, Nederlandse Vereniging van Fysiotherapeuten voor Verstandelijk Gehandicapten.

Doel van de fysiotherapie

In groepsverband mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking reactiveren en aanzetten tot een sportieve en actieve levensstijl, mede ter preventie van hart- en vaatziekten, overgewicht en cerebrovasculaire aandoeningen. Daarnaast is bewegen van groot belang voor het behoud van zelfstandige activiteiten in het dagelijkse leven. Vooral regelmatig gevarieerd en met zekere intensiteit sportief actief zijn, heeft een gunstig effect op genoemde gezondheidsrisico’s. Het werkt vertragend op verouderingsprocessen en draagt in hoge mate bij aan voorwaarden voor zelfstandigheid. Daarnaast neemt ook het gevaar van blessures, bijvoorbeeld ten gevolge van vallen, bij wonen, werken en lichamelijke inspanning af.

Indicaties voor fysiotherapie bij mensen met een verstandelijke beperking

G-Fitness bij FysioZuid is voor iedereen met een lichte of matige verstandelijke beperking, die één van de volgende klachten heeft:

• overgewicht
  • suikerziekte
  • botontkalking
  • spasticiteit
  • hoge bloeddruk
  • een te hoog cholesterol
  • chronische a-specifieke rug klachten
  • algehele verlaagde conditie

Test

Voordat je begint met trainen wordt er een conditietest gedaan, waarbij wordt gekeken naar gewicht, lengte, bloeddruk, uithoudingsvermogen, spierkracht etc. Van deze testen wordt een rapport gemaakt, dat met de deelnemer en zijn/haar begeleider wordt besproken. Deze test wordt elk jaar weer herhaald.

Voor meer informatie of een afspraak maken

Wilt u meer informatie over G-Fitness of fysiotherapie bij iemand met een verstandelijke beperking of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met Karin Hemmer, Ben Reeders of Dennis Spoolder. U kunt ons bereiken op 0546-820892.

Tags: